De rol van de Ernemann IX projector is sinds de komst van de Philips FP 20 en ombouw naar revolverkop wat gewijzigd. De eerste tien jaar vertoonde de Ernemann IX het gehele programma. Nu is zijn rol het vertonen van het wide-screen voorprogramma, bij CinemaScope hoofdfilms met 4 kanaal magneettoon op de Philips FP 20 met overname. En met name films die lijden aan het vinegar syndrome, die zijn nog prima te vertonen op de Ernemann IX. Dit vanwege zijn rechte filmbaan, en nog de originele 1800 m trommels. Dit maal niet voor de brandveiligheid, maar voor de doordringende azijn geur.


Vinegar syndrome

De meeste films (acetaat) gaan dit effect vertonen bij te warm opslaan of wanneer ze het lak proces hadden gehad.
Het zogenaamde lakken werd vroeger gedaan om kabels (niet door emulsie) en beregening ongedaan te maken.
De kopie zag er weer als nieuw uit, maar ondertussen leek de kopie te verstikken.
Er begint een chemisch proces wat wel 15 jaar kan duren tot fase 3.

 

vinegar syndrome
(NL ondertiteld)

FASE 1.
Het is dan ook al herkenbaar aan een azijn geur, die de film afgeeft.
De film is nog normaal te projecteren.

FASE 2.
Op een bepaald punt gaat de film golven en het wordt zo erg, dat egale scherpte op projectoren met gebogen filmbanen niet meer mogelijk is.
Daar tegen in, presteren projectoren met een rechte filmbaan nog wel een scherp egaal beeld.
Bij vertoning met 1800 m spoel, wikkelt de film niet meer egaal op, en vormt er tegen het einde een ei vorm wat de werking van de onder-frictie verstoord.
Vertoning via het non-rewind systeem gaat echter nog prima.
Het is verstandig om een kopie die aan het vinegar syndrome lijd, afzonderlijk te bewaren.
De gassen die de film uitademt kan andere acetaat films aantasten.
Bewaren geschied het beste buiten het filmblik en zo strak mogelijk opgewikkeld, hierdoor kan je het proces vertragen.

FASE 3.
In de laatste fase wordt het materiaal steeds slapper, en begint soms zelfs te kristalliseren. 
Vanuit het midden beginnen de kleuren te vervagen, en de film trekt erg krom.
Bij afwikkeling verkleven de lagen soms aan elkaar, en trekken de drager geheel stuk.
In deze fase wordt het gevaarlijk voor je, raak de film niet meer met je handen aan!
Gebruik alleen rubberen handschoenen en een gelaatbescherming om per ongeluk je ogen aan te raken te voorkomen! 
Werk met de film alleen in een erg goed geventileerde ruimte, bij voorkeur in de open lucht.
Voorkom inademing van de gassen die die film nu afgeeft, anders kan je maandenlang hier last van krijgen aan je luchtwegen.
Projecteer de film niet meer, nu komen er kleine deeltjes van de film in de lucht terecht.
In dit stadium is de filmkopie is niet meer vertoonbaar, en is het "The End".
Afvoeren is nog het enige wat rest...

 

Voorkom ook een mix met polyester materiaal, de gassen kunnen ook een effect hebben op de emulsie laag, het lijkt of er een aanslag op de drager komt, en olie achtige sporen op de emulsie laag.

 

Binnenkort nog een video over dit onderwerp:

Vinegar syndrome film risks.

 

Hoe een aangetaste filmkopie zich tijdens projectie gedraagt.

 


In Den Bosch hebben ook nog drie andere Ernemann filmprojectoren gestaan in het toenmalige Euro Cinema, twee Ernemann X projectoren afkomstig uit Astoria Dordrecht. En één Ernemann IX. Deze filmprojectoren waren daar (in Den Bosch) als 2e machine in gebruik bij Euro Cinema 1, 2 en 4, en draaide daar nog als uitval filmprojector.  Ze waren allen wel aangepast voor Dolby-ProLogic analoog geluid


De Multi - Ernophon

Tast de vier magneettoonsporen af. Hij is tussen het voorstuk en de boven-trommel aangebracht, aangezien bij de gemagnetiseerde geluid­sporen, het geluid na 28 beelden verwisselt. Voor het synchroon lopen is een nauwkeurig berekend vliegwiel aangebracht evenals een rem en een verende rol. Bij de projectie van normale geluidsfilms hoeft de multi-ernophon niet gedemonteerd te worden, de film loopt dan over de twee linker geleide rollen uit de boven-trommel direct over de boven-transportrol van het voorstuk.


De viervoudige magneet toonkop

Is in de multi - ernophon ingebouwd en bevat vier systemen geheel gelijk aan de vier geluidssporen. Deze kan nauwkeurig ingesteld worden en is gemakkelijk te verwisselen.

 

Optische toonkop, voorzien van een originele dolby cel.
toonlamp is vervangen voor een red light laser voor aftasting cyaan geluidspoor

Het kleine geleide rolletje naast de tamboer is niet origineel, maar door de plaatsing loopt de machine nog rustiger

Openen lenshouder, voor inleg 35mm film.

Het fluweel is hier vervangen voor een vaste filmbaan van kunststof,
geen fluweel meer vast lijmen of haartjes af en toe in het beeld.

Ernemann IX met 1800 m trommels. De motor van deze machines is gemaakt voor 380 volt gebruik. Thans draait deze op een frequentie regelaar, zodat de machine op 230 volt voeding kan lopen. Er zijn twee snelheden mogelijk, en de Ernemann IX heeft ook een torn stand.

Onderfrictie loopt ook in een oliebad

originele elektra aansluitblok